Co mi utrudnia pływanie?

Rozpoczęcie nauki pływania w wieku dojrzałym nie jest łatwą sprawą. Zaczynając naukę pływania w wieku 20 stu,30 stu i wyżej mamy już utarte  pewne nawyki ruchowe,mniejszą  elastyczność w stawach i mięśniach,która  nie jest już taka jak w latach młodzieńczych.Im starszy organizm tym przyswajalność nowych nawyków ruchowych  staje być  trudniejsza .Na naukę pływania mają tez wpływ takie cechy czy dany osobnik będący w wieku dojrzałym miał za sobą jakąkolwiek styczność ze sportem. Mówi się w takim przypadku o tzw.pamięci mięśniowej i koordynacji ruchowej. Spotykam się z osobami ,które są zdziwione informacją że całe życie nie wykonując żadnej aktywności fizycznej ,nie zrobią takich szybkich postępów jakby oczekiwały. Owszem trafiają się wybitne jednostki ale nie oszukujmy się , w jeden rok nie nadrobimy tego co inni wypracowują latami od szkoły podstawowej . Nie oszukujmy się i będę to powtarzać  często w sporcie nie ma drogi na skróty ! Z każdym treningiem jednak dokładamy malutką cegiełkę do naszego celu. To drogą wstępu. :).

A na co należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę zaczynając naukę pływania?

Przypuśćmy ,że potrafimy się jakoś przemieszczać w wodzie ,potrafimy też leżeć kilka sekund na wodzie.

Częstym problemem jaki się pojawia to pozycja ciała w wodzie .Czyli mamy problem z opadającymi nogami i biodrami  co zazwyczaj skutkuje rozpaczliwym ruszaniem rękoma i podnoszeniem głowy wysoko nad wodę żeby wziąć oddech. W filmiku niżej  pokazane są najczęstsze błędy:

Ważnym elementem jest jest pokonywanie oporów wody . W kraulu i grzbiecie staramy się  dążyć  do pozycji ciała gdzie głowa jest w przedłużeniu szyi ,co wpływa na pozycję bioder( każdy centymetr zdarty głowy w górę wpływa na opadanie bioder i nóg o kilka centymetrów). Duży problem z opadającymi biodrami i nogami maja panowie,ze względu na większą masę mięśniową .W takim przypadku staram się poprzez odpowiednia ćwiczenia i naukę odpowiedniego ułożenia głowy w wodzie najpierw  doprowadzić do wysokiej pozycji nóg czyli blisko powierzchni wody.

Najlepiej sprawdzają się ćwiczenia różnego rodzaju strzałek.Filmik poniżej

Ćwiczenia nad pozycją ciała łączę zazwyczaj z prawidłową pracą nóg tak żeby dawały nam stabilizację ciała i odpowiedni napęd. Najczęstsze błędy w pracy nóg to zbyt mocne ugięcie w stawie kolanowym i tzw. rowerek.

W doskonaleniu i nauczaniu elementów pływania wymagane jest skupienie i czas oraz jak w każdym sporcie  systematyczność. Najlepiej jak zaczniemy się uczyć nowego elementu dopiero jak opanujemy jeden .

Poniżej najczęstszy błąd w pracy nóg :